Donnerstag, 28. März 2013

Approbation

Ma volt a "nagy nap", jártam Stuttgartban leadni az approbációs dokumentumokat.

Utazás németeknél:

Az előző posztban feszegetett "Mennyibe van az élet kinn?" rovathoz csatolnám, hogy a közlekedés például drágább. Mióta nincs diákom feltűnt, hogy nálunk sem olcsó de a Deutsche Bahn még erre is rá tudott tenni egy lapáttal. Stuttgart olyan 10 km-re van tőlem, egy HÉV szerű elővárosi vonattal kellett bemennem a központba, átszállni, majd egy metróval kicsit tovább menni északra. A vonatok Stuttgart és Esslingen fél óránként járnak napközben, és egész éjszaka mennek óránként. Én még csak Baden-Württemberg tartományban utaztam de azt hiszem mindenhol igy van, zónákra vannak osztva a nagy városok, amellett tehát, hogy vannak különböző idősávokra szóló jegyek, ezek ára attól is változik, hogy hány zónát vesz az ember igénybe. Nekem a 3 zónás felnőtt jegyem 3,60 euró volt. Vannak persze pozitivumok is. Ugyancsak lokálisak a tapasztalataim, de mindenhol, minden gyönyörűen és értelmesen ki van irva. Régi, nem érvényes kiirást, összegrafitizett láthatatlan menetrendet, nem létező menetrendet, szétvandálkodott megállót még nem láttam. Mindenhol van a buszmegálló mellett kicsi térkép is, ezt nagyon birtam amig nem tudtam mi merre van itt Esslingenben. Jegyet automatákból lehet venni, németül és angolul áll rendelkezésre, lehet vele pluszban utazást terveztetni, mindezt kinyomtatni, infót kérni a jegyárakról és zónákról is. A képeken a metró szerű vonat van, hazafele amikor már volt kapacitásom fényképezni ilyen ment. Az elővárosi vonat amúgy hasonlit a MÁV-nak a kis piros Desiro vonatjaihoz amik a nyugati országrészbe járnak. Azok szépek itt is, a metró már annyira nem új de nem féltem azért például, hogy bármelyik pillanatban kigyullad. Stuttgartból nem láttam sokat, a fő állomáson csak a peron másik végéig kellett menni és ott volt a csatlakozás, ráadásul föld alatt ezért nem nézhettem nagyon körül. Német ismerőseink szokták szidni a német vasutat, lehet hogy csak mert én a záhony felé menő gyorshoz vagyok szokva, nekem azért tetszik, meg kell fizetni de normális. késni sem nagyon láttam még. Ok Karlsruheban igen ahol az egész város fel van túrva de az talán más.


Approbáció:

Kicsit eltévedtem (célegyenesben az utcán nem a vonatok miatt) és ugye csak fél óránként ment a vonat, laza 20 perces késéssel állitottam be a hivatalba. Szép amúgy kivülről, az utca is jó széles jól mutat szerintem. Kocka de modern. Belülről már szűkösebb, szokásos hivatali helynek tűnt sok kis irodával. Beirtam a portán magam, kaptam kis névtáblát cserébe. Mosolyogtam mert régi cégtől ott szerepeltek az ismerős arcok a listán. Negyedik emeletre mentem, kétszemélyes iroda volt a folyosó végén, jóllakott ovodás alakú 40-es úr fogadott, hogy ő az akivel telefonon tárgyaltam, meg leveleztem. Vicces kb. tegnap tudtam meg, hogy alapvetően ő az amúgy aki "vizsgáztat". Kis bájcsevej után rá is tértünk, hogy akkor odaadom a cuccaim. Elvette ami kellett neki, majd bedobta a kérdést h akkor mirol is irtam a szakdogám. Ezek után kicsit kérdezett egy két álszakmai dolgot, mint például, hogy modnjam el mi is az a trombózis, mitől lehet ilyet kapni, mit adnak rá ilyemi. Tudni kell, hogy ő nem orvos, jobban képben van persze mint sokan de azért mégse egy prof. Aztán mondta, hogy most ő is sokat beszélt meséljek már valamit, kicsit bezsélgettünk utána, hogy mi is leszek pontosan, meddig akarok itt maradni, céljaim, ilyesmi. Aztán akkor ezzel ennyi is volt, a német erkölcsi még nem érkezett meg, de hamarosan muszáj neki, aztán postázzák is a papirost jövő héten vagy utána következő héten. Segitett szerintem, hogy azért nekem volt időm németezni, kinn vagyok másfél hete (meglepően érzik amúgy már ennyinek is a hatása) és ráadásul én ezt egyedül intéztem, tehát látta, hogy enm vagyok elveszett. Nincs amúgy ez mindenhol igy, vannak tartományok ahol gonosz az approbáció, itt épp nem. Nekem tökéletes mert én tényleg itt is fogok dolgozni de például ex cégem mindenkit ide hoz, mert itt átmennek az emberek.

Kedves drága cégem:

Most már, hogy lassan szabadulok tőlük muszáj nyilvánosan is elküldenem őket melegebb éghajlatra, mert valami szánalmas amit műveltek. Az én olvasatomban a közvetitő cég azt jelenti, hogy segit nekem mind állást keresni, mint utána a papirozásnál és a beilleszkedésnél, hiszen nekem nincs tapasztalatom ezekben. A kórháznak igy drágább de nem kell cserébe a keresgetéssel foglalkoznia, valamint normális esetben gyorsabban és flottabbul megy a költözés, hamarabb kap embert, aki ráadásul képben is van. Nem ez történt...
Az elején mintha álom lett volna oylan jónak tűntek, rögtön volt hely, első telefonom után egy héttel már utaztam is. Mondták, hogy tanitanak nyelvet, alairni semmit nem kell, repjegyet fizetik utólag, dokumentumokkal segitenek, van forditojuk megoldjak, nemet erkölcsit intézik/fizetik, szóval minden kafa lesz csak menjek és szóljak minden másik ismerősömnek is, hogy velük menjenek.
Aztán kezdtek jönni a problémák, és persze mostmár utólag látom, hogy én is balfasz vagyok de ennyire azért nem.
Fő hibám, hogy sokáig elhittem, hogy ezek tudják merre hány méter, csak követni kell az utasitásokat. Renegdteg kis dolog volt. Többször igértek valamit, hogy elküldik de 4-szer kellett elmondani mire megtörtént, persze mindig elmondták, hogy "Jaj de hát már elküldtük nem? Ott kell lennie...". Megkérdeztem, hogy mik kellenek irja már le, számitottam persze valami értelems listára, kaptam cserébe 4 linket az ide vonatkozó hivatali oldalakkal, meg a német jelentkezési lapot. Hát ember köszönöm, Google is my friend ezt én is meg tudom keresni, mi lenne ha lenne egy folyamatábra, egy lista magyarul, hogy hol, mit, milyen sorrendben kell elintézni vagy ilyesmi? Ezzel foglalkoznak főállásban, erre még senki nem gondolt? Megkérdeztem, hogy miylen erkölcsi kell, bizonytalan vagyok (meg kell adni, hogy milyen okból kéri az ember ugyebár), rámondta egyikre, hogy az kafa. Persze nem. Ok én vagyok a barom azt kell megkérdezni, akinek beadom de akkor mondta volna, hogy fingja nincs. Persze neki nem fáj, de nekem plusz egy napom elment a különeljárásos ügyintézéssel, és persze majd 5000 forintom. Rohangáltam és ügyintéztem vagy egy hónapig, hogy legyen kamarai tagságom, ami a működési engedélyhez kell, ami pedig végül a jóhirnév igazoláshoz kell. Jópár napom elment ezzel és azért pár ezer forint is kellett, iylen illeték, olyan illeték és rengeteg postázás. A két dokumentum amit igényelnem kellett a cég kérése alapján ez a jóhirnév és egy konformitás igazolás a diplomámról (EU-ból EU-ba merült fel bennem azért...) Ismét én vagyok a barom persze mert a saját olvasás értésemnek nem hiszek, a konformitás enm is szerepel az igénylőlapon, a jóhirnév mellett ott van, hogy ha már dolgoztál. Persze ma kiderült, hogy egyik sem kellett. 50 000 forint volt a két dokumentum. Azt hittem stroke-ot kapok mikor leesett. Csináltam egy nyelvvizsgát is pluszba ugyebár, ok az lehet, hogy jó, hogy van mert tényleg hivatalosan B1 a másik, de ma a régi másolatát adtam be és egyetlen kérdés nem volt róla. Több mint 30 000 forint volt. A repjegy árát azóta sem kaptam vissza, először mert hogy tesóm számlájára nem kéne mert más a név, aztán a saját magyaromat adtam meg de nem jött, aztán mióta kinn vagyok szóljak ha van német számlám, arra egyszerűbb. Nagyon várom mi lesz. Mielőtt kijöttem találkoztam személyesen a hölggyel aki "segit", mondván töltösük ki együtt a német erkölcsi igénylést, hát mint aki először lát ilyet. Én többet tudtam. Végén mondja, irjam már be a cimet, el ne rontsa, ő iylenekben nem jó. No comment. Persze hozzátette, hogy igaz megigérték, hogy fizetik, ő most ezt nagyon macerásan tudná utalni/odaadni, nem sok, oldjam már meg. Itt már csak röhögni lehetett. Ilyenkor már nem hittem nekik, jeleztem, hogy ez igy nem lesz jó ám mert hitelesitett aláirás kell német hatóság által vagy konzulátus vagy speciális németekél is elfogadott itthoni jegyző. Mindez oylan 3-4 nappal utazás előtt (hiszen "ráérünk még azt intézni, frissnek kell lennie). És én magyarázom el neki, hogy mi a szitu... Persze kijöttem és megkérdeztem, megcsináltattam én kinn a hivatalnál magam. Lefordittatták midnen dokumentumom, és dicserték magukat, hogy ez mennyire kirány, egyetlenre volt szukség belőle, többit ma visszakaptam. Le volt irva értelmesen a jelentkezési lapra persze, hogy hitelesitett másolatok kellenek hivatalból. Már nem is vitáztam velük, megcsináltattam itt, kifizettem, leadtam ma. Az orvosi igazolást megint csak én szerveztem le egyedül itt a kórházban. Nagyon drága volt ez a játék az a baj, és a vicc, hogy még ők fognak pénzt kapni a kórháztól. Eddig még kellet taz az egy forditás de lassan érik, hogy nekik is elmondom kendőzetlenül a véleményem. Volt még pár apróság de igy is hosszut irtam, a kommunikaciojuk és az önfényezés az még amitől megőrülök, mert mintha tényleg elhinnék, hogy ők milyen királyak. Visszasirom az előző céget, a többiek ebből max pár lap aláirast láttak, kb. ötletük nincs mi kell, megcsinálják helyettük. És kapnak ajándékba telefont és segitenek számlát nyitni, bejelentkezni stb. Botrány ami itt megy, mondtam is mindenkinek akit ismerek, hogy ezekkel soha...

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen